Zakat Emas Bulan Ramadhan

Assalammua’laikum WMT buat pembaca-pembaca yang dikasihi sekalian,
Sempena kedatangan bulan Ramadhan ini…ingin mengingatkan sesama rakan yang mana ada simpanan emas dan perak melebihi nisab dan cukup setahun bolihlah ambil peluang di dalam bulan Ramadhan yang berkah ini dengan menunaikan zakat ems tersebut

Bila sebut je zakat ..ramai je yang culas atau enggan tunaikan zakat..maklumlah 2.5% dari harta kita kena bagi kpd hak orang lain…apa taknye…. siap sebut lagi ” Alhamdulillah…syukur…nassib baik aku tak kena zakat “….jawapan spontan yg diluahkan oleh org ramai bila mana setelah membuat atau selesai membuat kiraan zakat….huhuhuu….maybe kita tak faham akan kepentingan berzakat ini yang mana dapat melatih sifat dermawan dalam diri seseorang utk menginfakkan sebahagian harta bukan banyak pun ….hanya 2.5 % sahaja….

Hmmmm….apapun diharapkan kita dapat mengubah persepsi dan memotivasikan diri kita untuk sempernakan rukun Islam kita yang ke tiga ini dengan menunaikan zakat …zakat adalah rukun yang terpenting selepas solat..manakan tidak di dalam Quran Allah telah sebutkan solat dan zakat di sebut berpasang2an…

jadi..buat pembaca-pembaca yang ade simpanan emas 85gram dan perak 595gram ambiklah peluang di dalam bulan Ramadhan ini dengan mengeluarkan zakat emas dan perak…sebab yang pertama…amalan yang baik dilakukan di bulan Ramadhan… pahala akan berganda2… dan lagi satu senang nak kira haul zakat…yelah….kan senang nak ingat…. bila sampai je bulan Ramadhan…tunaikan zakat emas dan perak….sebab dah cukup tempoh setahun kan…kan senang ingat….hati kita pun rase gembira bila datangnya bulan Ramadhan ini…kita dapat menambah pahala amal kita berganda2…

Harga emas naik paling tinggi sejak 11 minggu

NEW YORK: Gold prices rose to an 11-week high on Thursday after the US Federal Reserve gave no clear signal on the likelihood of a March interest rate increase in its latest statement, prompting another drop in the US dollar.

The US currency slipped to the lowest since mid-November against a basket of currencies, but gold pared gains as the dollar turned positive later in the session.

Spot gold struck its highest level since Nov 17 at US$1,225.30 an ounce, and was up 0.6% at US$1,216.10 by 1922 GMT. US gold futures for April delivery settled up 0.9% at US$1,219.40.

“Gold… successfully traded through its resistance at $1,220,” Heraeus trader Alexander Zumpfe said. “If it closes above there, the short-term uptrend is back and a test of US$1,235 might be on the cards.”

The weakening dollar was the main factor driving gold higher, along with concerns about political risk, said Afshin Nabavi, head of trading at MKS.

““Gold has benefited on the back of yesterday’s FOMC meeting and recent US policy statements,” said RBC Capital Markets in a research note.

““Overall, this provides further support to our view that gold is likely best bought as a risk overlay this year. We are not necessarily a buyer at current levels and prefer buying on likely dips.”

US non-farm payroll data for January will be closely watched on Friday. The report is seen as a key barometer of the health of the US economy and will be examined for signs that growth is strong enough to support further interest rate hikes.

Gold is highly sensitive to rising US rates, which increase the opportunity cost of holding non-yielding bullion while boosting the dollar, in which it is priced.

Investors’ interest in gold rose after the US currency suffered its worst January in 30 years. The world’s largest gold-backed exchange-traded fund, SPDR Gold Shares, reported its biggest one-day inflow in nearly four months on Wednesday, of 10.7 tonnes.

That has helped to support gold despite the absence of many Asian buyers because of the Lunar New Year holiday this week.

“The sharp rebound after a pull down below US$1,200 and the Asian pricing model, despite the Chinese New Year, seem favourable,” said Spencer Campbell, general manager with Kaloti Precious Metals in Singapore. “We see a lot of bullish signals.”

Among other precious metals, silver was down 0.3% at US$17.46 an ounce, while platinum was up 0.10% at US$997. Palladium was at US$756.98. – Reuters

6 faktor utama harga emas naik 2017

Enam faktor utama dalam ekonomi global akan menyokong kenaikan permintaan emas, sekali gus mempengaruhi prestasi harga logam berharga itu pada tahun ini, demikian mengikut Majlis Emas Dunia (WGC).

Harga emas dijangka mendapat sokongan daripada risiko geopolitik, penyusutan mata wang, peningkatan jangkaan inflasi, penilaian pasaran saham yang tinggi, pertumbuhan jangka panjang Asia dan pembukaan pasaran baharu.

Dalam Tinjauan Pasaran Emas 2017, WGC berkata, risiko politik meningkat dengan negara Eropah akan mengadakan pilihan raya utama tahun ini seperti Belanda, Perancis dan Jerman.

Katanya, pada masa sama, Britain juga berunding untuk keluar dari Kesatuan Eropah yang memperlihatkan pound jatuh mendadak berikutan keputusan pungutan suara itu dan terus lemah setiap kali pasaran menjangkakan peningkatan peluang kesan Brexit.

Selain itu, katanya, dasar Presiden Amerika Syarikat (AS) yang baharu, Donald Trump juga dilihat akan mencetuskan ketegangan geopolitik yang mana akan menjejaskan keyakinan dalam pasaran.

“Emas berkesan sebagai pelaburan lindung nilai ketika krisis sistemik, apabila pelabur keluar daripada aset berisiko.

“Berdasarkan rekod, emas mencatatkan prestasi lebih baik berbanding aset kecairan tinggi berkualiti lain ketika krisis dan itu menjadikannya penyedia kecairan cemerlang bagi pilihan terakhir,” katanya.

Dari segi penyusutan mata wang pula, WCG berkata, dasar kewangan dijangka berlawanan antara AS dan negara lain di dunia dengan Rizab Persekutuan AS (FED) dijangka mengetatkan dasar kewangan manakala bank pusat lain mungkin tidak akan berbuat demikian.

Ia berkata, perbezaan antara emas dan mata wang fiat akan memacu permintaan pelaburan emas kerana pelabur berusaha untuk melindungi modal daripada penyusutan mata wang.

Katanya, ketahanan emas juga akan menyokong permintaan bank pusat dengan membeli emas untuk mempelbagaikan rizab asing mereka.

WGC berkata, pelancaran Standard Syariah bagi Emas oleh Pertubuhan Perakaunan dan Pengauditan bagi Institusi Kewangan Islam (AAOIFI) pada penghujung tahun lalu dilihat akan membuka ruang baharu bagi dunia Islam terhadap pelaburan emas.

Katanya, standard yang dilancarkan itu akan menyediakan panduan muktamad mengenai produk emas, yang mana berpotensi membenarkan berjuta-juta orang Islam melabur dalam emas.

WGC berkata, pada tahun lalu harga emas mencatatkan prestasi kukuh dengan meningkat hampir 10 peratus dalam denominasi dolar AS.

Harga logam berharga itu juga meningkat lebih lima peratus sejak FED menaikkan kadar faedah pada pertengahan Disember.

Faktor ‘Fundamental’ Luar Jangka

Satu pelajaran yang saya dapat. Jangan bermain dengan turun naik harga emas sebab ramalan pergerakan harga akan tersasar bila berlaku perubahan ekonomi dan politik luar jangka seperti pergolakan Mesir dan timur tengah (Februari 2011), bencana alam seperti tsunami dan letupan stesen janakuasa nuklear di Fukushima (Jepun, Mac 2011) dsb. Bila semua tu berlaku, orang akan selamatkan kekayaan mereka dengan membeli emas dan harga emas akan melambung. Saya cuma perlu yakin, harga emas akan naik dalam jangka panjang. Paling kurang pun, 10 tahun lagi. Ini berdasarkan sejarah harga emas 1960 – 1980.